مهاجرت به کانادا 2022 ؛ بررسی شرایط، هزینه ها و روش ها!

مهاجرت به کانادا 2022 ؛ بررسی شرایط، هزینه ها و روش ها!

مهاجرت به کانادا 2022 ؛ بررسی شرایط، هزینه ها و روش ها!

شرایط مهاجرت به کانادا 2022

 کانادا قصد دارد از سال 2022 تا 2024، بیش از 1.3 میلیون مهاجر جدید بپذیرد. روش‌های زیادی برای مهاجرت به کشور کانادا و اخذ اقامت دائم این کشور وجود دارد.

ساده‌ترین راه‌ها برای مهاجرت به کانادا در سال 2022

ساده‌ترین راه برای مهاجرت به کانادا بستگی به مشخصات منحصربه‌فرد متقاضی یا ارتباطات وی با این کشور دارد .

لازم به ذکر است که  در کل راه ساده‌ای برای مهاجرت به کانادا وجود ندارد. درحالی‌که ممکن است درخواست برای برخی از برنامه‌ها برای شما آسان‌تر باشد، این روند طولانی است و مراحل زیادی را شامل می‌شود.

درحالی‌که مهاجرت به کانادا نیاز به سرمایه‌گذاری مالی و عاطفی قابل‌توجهی دارد، نتیجه نهایی ارزش آن را دارد. کانادا همواره از نظر کیفیت زندگی در میان بهترین کشورها قرار دارد.

این چهار مورد از محبوب‌ترین راه‌های متقاضیان خارج از کشور برای مهاجرت به کانادا در سال 2022 است:

شرایط مهاجرت کانادا از طریق اکسپرس اینتری

اکسپرس انتری سریع‌ترین و محبوب‌ترین برنامه مهاجرتی کانادا است. داوطلبانی که از طریق سیستم اکسپرس انتری اقدام می‌کنند می‌توانند پس از گذشت مدتی اقامت دائم دریافت کنند.

در طول سه سال آینده، کانادا قصد دارد بیش از 240000 تازه‌وارد را از طریق سه جریان اکسپرس انتری دعوت کند:

کارگر ماهر فدرال FSW

کلاس تجربه کانادایی CEC

مشاغل ماهر فدرال FST

سیستم اکسپرس انتری شامل ایجاد یک نمایه آنلاین است که توسط سیستم رتبه‌بندی جامع کانادا CRS  امتیاز می‌گیرد. برای ارسال نمایه اکسپرس اینتری، ابتدا باید واجد شرایط یکی از سه جریان فدرال کانادا باشید. سپس دولت کانادا دعوت‌نامه‌هایی را برای درخواست اقامت دائم برای کاندیداها با  بالاترین رتبه در استخر اکسپرس انتری صادر می‌کند.

فرایند اکسپرس انتری ممکن است ساده‌ترین راه برای آمدن به کانادا برای کاندیداهای خاصی باشد که واجد شرایط ارسال مشخصات هستند. رسیدن به CRS در قرعه‌کشی فدرال می‌تواند دشوار باشد. بااین‌حال، تنها با قرارگرفتن در جمع نامزدها، می‌توانید برای اقامت دائم استانی نامزد شوید.

شرایط مهاجرت کانادا از طریق برنامه‌های نامزد استانی

در طول همه‌گیری، استان‌ها به انتخاب کارگران خارج از کشور برای اقامت دائم کانادا ادامه دادند. امسال، کانادا قصد دارد از 83500 مهاجر جدید از طریق PNP استقبال کند.

برنامه‌های نامزدی زیادی توسط ده استان و سه منطقه کانادا ارائه شده است. هر PNP فاکتورهای منحصربه‌فرد خود را دارد. بسیاری از PNPها برای درخواست نامزدی نیاز به وابستگی به استان دارند. بااین‌حال، برخی از برنامه‌ها وجود دارد که از کاندیداهای خارج از کشور صرفاً بر اساس توانایی آنها در پاسخگویی به نیازهای بازار کار استان دعوت می‌کند.

هر PNP زمان پردازش برنامه خاص خود را دارد. پس از دریافت نامزدی،  استانی باید به دولت فدرال برای اقامت دائم کانادا درخواست دهند. زمان موردنیاز برای بررسی درخواست اقامت دائم بستگی به این موضوع دارد که آیا برنامه استانی با استفاده از سیستم اکسپرس اینتری کار می‌کند یا خیر.

هزینه مهاجرت به کانادا از طریق برنامه‌های  نامزدی استانی عموماً مانند اکسپرس انتری است و بسته به استان موردنظر، هزینه‌های اضافی نیز دارد. برخی از استان‌ها برای پردازش برنامه‌های PNP هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر مانند انتاریو می‌توانند تا 1500 دلار کانادا را دریافت کنند.

شرایط مهاجرت کانادا از طریق برنامه‌های  تجاری

اگر سابقه مدیریت یا مالکیت کسب‌وکاری را دارید، ساده‌ترین روش برای مهاجرت به کانادا می‌تواند از طریق یک برنامه مهاجرت تجاری فدرال یا استانی باشد.

دولت فدرال برای افرادی که قصد دارند در کانادا خود اشتغال شوند (Self-employed) یا کسب‌وکاری در کانادا راه‌اندازی کنند، (Start up) برنامه‌های مهاجرتی ارائه می‌دهد.

همچنین چندین PNP خاص برای نامزدهای خارج از کشور وجود دارد که علاقه‌مند به راه‌اندازی یک تجارت در یک استان خاص کانادا هستند.

برنامه‌های مهاجرت تجاری معمولاً نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در شرکتی است که قصد دارید در کانادا راه‌اندازی کنید. مقدار موردنیاز بستگی به برنامه‌ای دارد که شما به آن علاقه دارید. بسیاری از استان‌ها برنامه کارآفرینی منطقه‌ای دارند که به میزان سرمایه‌گذاری کمتری برای متقاضیان علاقه‌مند به راه‌اندازی یک کسب‌وکار در یک منطقه کم‌جمعیت نیاز دارند.

شرایط مهاجرت به کانادا و دریافت اقامت کانادا در سال 2022

شرایط مهاجرت کانادا از طریق برنامه حمایت مالی (Sponsorship)

اگر یک عضو خانواده واجد شرایط دارید که مقیم دائم یا شهروند کانادا باشد، حمایت مالی خانواده احتمالاً ساده‌ترین راه برای شما برای مهاجرت به کانادا خواهد بود.

کانادا برنامه‌های مهاجرتی ارائه می‌دهد که به مقیمان دائمی کانادا و شهروندان این اجازه را می‌دهد تا اعضای خانواده خود را به کانادا بیاورند. امسال کانادا قصد دارد از 105000 مقیم دائم جدید از طریق برنامه‌های حمایت از خانواده استقبال کند.

اگر همسر، فرزند یا نوه شما مقیم دائم یا شهروند کانادا باشد، ممکن است واجد شرایط حمایت از خانواده باشید.

هزینه حمایت مالی از یک خویشاوند حدود 1135 دلار کانادا است. درصورتی‌که اسپانسر در کبک اقامت داشته باشد یا قصد اقامت در آن را داشته باشد، هزینه‌های اضافی اعمال خواهد شد.

زمان پردازش درخواست حمایت مالی به عضوی از خانواده که از شما حمایت مالی می‌کند بستگی دارد. برای حمایت از همسر، رسیدگی به درخواست‌ها از ابتدا تا انتها معمولاً 12 ماه طول می‌کشد.

مروری بر برنامه‌های مهاجرت کانادا

بیش از 80 روش مهاجرتی به کانادا وجود دارد .

گزینه‌های مهاجرت اقتصادی و تجاری برای متخصصانی است که دارای مهارت‌هایی هستند که از اقتصاد کانادا پشتیبانی می‌کند. هر برنامه در معیارهای موردنیاز بسیار متفاوت هستند.

روش‌های مهاجرت اقتصادی و تجاری عبارت‌اند از:

  • برنامه‌های نامزد استانی PNP
  • اکسپرس اینتری
  • مهاجرت کبک
  • برنامه‌های سرمایه‌گذار
  • برنامه‌های کارآفرینی و خوداشتغالی

سایر کلاس‌های مهاجرت فدرال مانند برنامه مراقبت‌کنندگان، مهاجرت استان‌های آتلانتیک، پایلوت مهاجرت روستایی و شمالی، و آزمایشی کشاورزی - غذایی نیز گزینه‌های زیر چتر مهاجرت اقتصادی به کانادا هستند.

 

شرایط مهاجرت کانادا از طریق برنامه حمایت خانواده (Family Sponsorship)

اسپانسرشیپ برای خانواده روشی از مهاجرت  به کانادا است که برای اعضای خانواده شهروندان کانادایی و مقیم دائمی امکان‌پذیر است.

افرادی که واجد شرایط حمایت می‌شوند عبارت‌اند از:

  • همسر یا شریک زندگی مشترک
  • فرزند وابسته (خوانده یا بیولوژیک)
  • پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ

در بعضی موارد ممکن است واجد شرایط حمایت از دیگر اعضای خانواده خارج از افراد ذکر شده در بالا باشید. اگر هیچ بستگان درجه یک دیگری برای حمایت مالی نباشد در این صورت می‌توان از اعضای خانواده زیر حمایت مالی کرد:

  • برادر یا خواهر یتیم
  • خواهرزاده یا خواهرزاده یتیم
  • نوه یتیم

اگر شرایط و هزینه های بهترین راههای مهاجرت به کانادا در 2022 را میخواهید بدانید، با ما باشید تا در ادامه از شرایط اقامت در کانادا و هزینه مهاجرت به کانادا مطلع شوید:

شرایط مهاجرت از طریق برنامه بشردوستانه و پناهندگان

کانادا در صدر لیست کشورهای پناهنده‌پذیر قرار دارد و اخیراً در پذیرش پناهندگان و سایر مهاجران به دلایل بشردوستانه از شهرت بین‌المللی برخوردار است. هرسال بخش قابل‌توجهی از درصد مهاجرت کانادا به پذیرش پناهندگان مرتبط می‌شود.

بررسی شرایط مهاجرت به کانادا از طریق کار و هزینه و مدارک مورد نیاز

هزینه مهاجرت به کانادا

هزینه مهاجرت به کانادا عموماً حدود 2300 دلار کانادا برای یک نفر مجرد یا حدود 4500 دلار کانادا برای یک خانواده دونفره است. این مبلغ شامل تمکن مالی است که بسیاری از کاندیداها باید برای واجد شرایط بودن برای مهاجرت به کانادا نشان دهند، نمی‌شود. این مبلغ باتوجه‌به تعداد خانواده متفاوت است و از حدود 13000 دلار کانادا برای یک نفر شروع می‌شود. اگر یک نامزد از طریق یک برنامه استانی درخواست دهد، ممکن است هزینه‌های دیگری هم اضافه شود. برای کسانی که دارای پیشنهاد شغلی کانادایی هستند یا تحت کلاس تجربه کانادایی درخواست می‌کنند، مدرکی مبنی بر تمکن مالی لازم نیست.

عموماً مهاجرت‌های تجاری نیاز به سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در کانادا دارد. ممکن است متقاضی در یک شرکت کانادایی سرمایه‌گذاری کرده باشد یا از متقاضی درخواست شده باشد  که وام بدون بهره به دولت فدرال یا استانی بدهد.

در بیشتر موارد، متقاضی تمکن مالی برای حمایت از همسر یا فرزند تحت تکفل ارائه نمی‌کند.  اما اگر از سایر اعضای خانواده مانند والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ حمایت مالی می‌شود، برای موفقیت‌آمیز بودن پرونده نیاز به تمکن مالی هست که باید رعایت شود.

اگر تحت برنامه‌های بشردوستانه درخواست می‌دهید، نیاز به ارائه تمکن مالی ندارید. در صورتی تمکن مالی در این روش مهاجرتی موردنیاز است  که پناهنده یک فرد تحت حمایت خصوصی باشد. در این صورت، سازمان حامی پناه‌جو باید نشان دهد که بودجه لازم برای حمایت از نامزد پناهندگی را دارد.

 

شرایط و مدارک لازم برای مهاجرت به کانادا

هر برنامه مهاجرتی معیارهای مختص به خود را دارد. لازم به ذکر است که قبل از در خواست اطمینان حاصل کنید که برای آن برنامه واجد شرایط هستید .

هنگام ارسال درخواست، دولت کانادا اسناد مختلفی را برای تأیید تجربه کاری، تحصیلات، هویت و سوابق جنایی و پزشکی شما درخواست می‌کند. عموماً شرایط و مدارک موردنیاز  مهاجرت به برنامه‌ای که برای آن درخواست می‌دهید بستگی دارد.

برای تعیین مدارک لازم است، ابتدا باید تعیین کنید که کدام برنامه مهاجرت برای شما بهترین است!

 

شرایط سنی برای مهاجرت به کانادا چیست؟

عموماً محدودیت سنی خاصی برای هیچ برنامه مهاجرتی به کانادا وجود ندارد. لازم به ذکر است که در اکثر برنامه‌های مهاجرت اقتصادی، متقاضیانی که رده سنی ۲۵ تا ۳۵ هستند حداکثر امتیاز را دریافت می‌کنند. این به این معنی نیست که متقاضیان که سن بالاتری دارند نمی‌توانند انتخاب شوند. داشتن سابقه کاری بالا، نمره زبانی بالا، وابستگی با کانادا و تحصیلات بالا می‌تواند به‌راحتی امتیاز ازدست‌دادن سن در مهاجرت اقتصادی را جبران کند.

حمایت مالی خانواده و مهاجرت بشردوستانه و پناهندگی به کانادا از سیستم رتبه‌بندی استفاده نمی‌کند و هیچ محدودیت سنی ندارند.

 

آیا مهاجرت به کانادا آسان است؟

کانادا با داشتن بیش از 80 روش مهاجرتی، طیف وسیعی از برنامه‌ها را برای همه نوع متقاضی دارد. گفته می‌شود، انتقال به یک کشور جدید نیاز به تلاش دارد. بعضی از برنامه‌های مهاجرتی نسبت به روش‌های دیگر به مدارک و شرایط بالاتر بیشتری نیاز دارند. استفاده از خدمات مهاجرت مؤسسه راز می‌تواند کمک زیادی به روند مهاجرت از ابتدا تا انتها کند.

 

آیا برای مهاجرت به کانادا به پیشنهاد شغلی نیاز دارم؟

خیر. اکثریت قریب به‌اتفاق همه ساکنان دائم کانادا هنگام درخواست، پیشنهاد کاری در کانادا ندارند. درحالی‌که برخی از برنامه‌های مهاجرتی کانادا، متقاضیان را ملزم به داشتن یک پیشنهاد شغلی کانادایی می‌کنند، طیف وسیعی از برنامه‌ها و گزینه‌ها برای اتباع خارجی بدون پیشنهاد کار در کانادا وجود دارد. در اینجا دو برنامه مهاجرتی اصلی وجود دارد که به پیشنهاد شغلی کانادایی نیاز ندارند:

اکسپرس اینتری کانادا

سیستم اکسپرس انتری مسئول پذیرایی از بیش از 100000 تازه‌وارد به کانادا در هرسال است. اگر برای برنامه اکسپرس انتری درخواست می‌دهید، به‌احتمال زیاد نیازی به پیشنهاد شغلی ندارید. در واقع، طبق گزارش پایان سال 2019 IRCC، حدود 90 درصد از داوطلبان اکسپرس انتری برای درخواست اقامت دائم بدون داشتن پیشنهاد شغلی در کانادا دعوت شدند.

اکسپرس انتری از متقاضیان می‌خواهد که تجربه کاری و آموزشی کافی و همچنین مهارت‌های زبانی داشته باشند. بااین‌حال، به دلیل نداشتن پیشنهاد از یک کارفرمای کانادایی، امتیاز از دست نخواهید داد.

 برنامه‌های نامزد استانی PNP کانادا

همچنین بسیاری از برنامه‌های نامزد استانی وجود دارند که برای درخواست نیازی به پیشنهاد شغلی ندارند.

برخی از استان‌ها، مانند ساسکاچوان، در عوض از سیستم‌های مبتنی بر امتیاز ابراز علاقه EOI  مشابه اکسپرس انتری - برای تعیین اینکه چه نامزدهایی برای درخواست نامزدی دعوت خواهند شد، استفاده خواهند کرد.

استان‌های دیگر، مانند انتاریو یا نوا اسکوشیا، از کاندیداها مستقیماً از استخر اکسپرس انتری دعوت می‌کنند تا شکاف‌های جمعیتی خاص یا بازار کار را پر کنند. این بدان معناست که فقط با داشتن یک نمایه اکسپرس انتری در جمع نامزدها، این فرصت را دارید که برای اقامت دائم در یکی از استان‌های کانادا دعوت شوید.

بنابراین اگر می‌خواهید به کانادا مهاجرت کنید و هنوز یک پیشنهاد کاری معتبر ندارید، نترسید! گزینه‌های زیادی برای اقامت دائم وجود دارد، بدون نیاز به پیشنهاد شغلی.

مقیم دائم کانادا کیست؟

مقیم دائم کانادا، شهروند کشور دیگری است که اجازه زندگی در کانادا به‌عنوان مقیم دائم را دریافت کرده است. زمانی که فردی دارای اقامت دائم باشد، حق دارد در هر نقطه از کشور زندگی و کار کند. ساکنان دائم تعداد قابل‌توجهی از مزایا را در کانادا دریافت می‌کنند، از جمله دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و خدمات اجتماعی، حق زندگی، کار و تحصیل در هر نقطه از کانادا و حمایت تحت قوانین کانادا. همچنین، پس از اقامت دائم برای مدت معینی، ساکنان دائمی واجد شرایط درخواست برای شهروندی کانادا هستند! قابل‌ذکر است که ساکنان دائم کانادا حق رأی در انتخابات کانادا را ندارند.

شرایط مهاجرت و اقامت در کانادا

شهروند کانادا کیست؟

شهروندان کانادایی حقوق و امتیازات زیادی در کانادا دارند. شهروندان به مراقبت‌های بهداشتی، خدمات اجتماعی، حمایت‌های قانونی دسترسی دارند. یک شهروند می‌تواند در هر نقطه از کانادا زندگی، کار و تحصیل کند و در انتخابات کانادا حق رأی دارد. همچنین، تابعیت نمی‌تواند لغو یا حذف شود. تمام افرادی که در کانادا متولد می‌شوند به طور خودکار واجد شرایط شهروندی کانادا هستند. همچنین، اتباع خارجی می‌توانند با گذراندن فرایند درخواست مناسب با مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) به شهروندی کانادایی تبدیل شوند.

 

 

مهاجرپذیری کانادا

شهرها و مناطق روستایی کانادا برای حفظ رشد جمعیت و حمایت از بازار کار خود به تازه‌واردان وابسته هستند. کانادا همچنین دارای جمعیت سالخورده‌ای است و بدون سیستم قوی مهاجرت، کانادا در مسیری مشابه با ژاپن در دهه 1990 قرار خواهد گرفت. اما برخلاف ژاپن، کانادا مهاجرت را پذیرفت و این به ما این امکان را داده است که بخش بزرگی از جمعیت را در سنین اولیه کار، بین 25 تا 54 سال حفظ کنیم که این امر بدون مهاجرت انبوه به کانادا امکان‌پذیر نخواهد بود.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

مهاجرت به کانادا 2022 ؛ بررسی شرایط، هزینه ها و روش ها! مهاجرت به کانادا 2022 ؛ بررسی شرایط، هزینه ها و روش ها!
میانگین امتیاز 5 /5 از 1 کاربر

نویسنده

مریم مومنی

مریم مومنی

کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل، علاقه مند به قوانین حقوق بین الملل و قوانین مهاجرتی کشورها، کارشناس ارشد مهاجرت کانادا هلدینگ راز

فرم درخواست مشاوره

نظرات (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

مشاوره رایگان